Praca zdalna, bezpieczeństwo, wirtualizacja - co warto wiedzieć?

czwartek, Maj 21, 2020

Wielu polskich pracowników niemal z dnia na dzień przeniosło się z biur do pracy zdalnej. Zmianie musiały ulec przyzwyczajenia zarówno zatrudnionych jak i pracodawców. Jak pracować zdalnie? Jak bezpiecznie pracować na home office?

Praca w ramach home office była w Polsce mało popularna przed nadejściem epidemii. Raport przygotowany przez Międzynarodową Organizację Pracy wskazuje, że w 2019 roku w Danii, Holandii i Szwecji nawet 30 proc. pracowników pracuje od czasu do czasu zdalnie. W Polsce odsetek ten wynosił poniżej 20 procent. Sytuacja gwałtownie zmieniła się wraz z nastaniem epidemii koronawirusa. Dziesiątki firm zadało sobie pytanie: jak zorganizować home office?

 

Home office w Polsce

Sprawami mieszkańców opiekuje się 600 pracowników Urzędu Miejskiego. Jednostka tej wielkości nie mogła funkcjonować bez nowoczesnego systemu klasy IT Service Management.

- Część branż (przede wszystkim IT) już od dawna była do tego przygotowana, podczas gdy dla wielu innych był to skok na głęboką wodę - komentuje Piotr Fabiański, prezes zarządu Infonet Projekt. Praca zdalna w Polsce jest w tej chwili jedyną formą w jakiej funkcjonować może wiele przedsiębiorstw. Z tą sytuacją wiążą się dwa podstawowe wyzwania.

 

Home office – jak się przygotować?

Dla części pracowników wyzwaniem może być zachowanie dyscypliny podczas pracy zdalnej. Biuro, oprócz oczywistych udogodnień takich jak sale konferencyjne czy dostęp do skanera, narzuca inny styl pracy i myślenia.

- Żartobliwie można powiedzieć, że wychodząc do biura zostawiamy dom w domu - mówi Fabiański. - Pracując w warunkach “home office” zatraca się nam granica między odpoczynkiem a pracą, co może skutkować przemęczeniem organizmu, odczuwalnym spadkiem produktywności - mimo teoretycznie bardziej elastycznego czasu i oszczędzania na dojazdach. 

 

Jak zorganizować pracę zdalną?

Kluczowe dla pracodawcy jest zapewnienie dostępu do działającego środowiska i profesjonalnego oprogramowania. Wiele firm korzysta z wewnętrznych aplikacji lub własnościowego, drogiego oprogramowania, do którego dostęp przez Internet z własnego komputera jest nieefektywny. To pierwsze największe wyzwanie home office.

- W przypadku programistów lub ludzi odpowiedzialnych za multimedia wyzwaniem może być również dostęp do mocy obliczeniowej. Trenowanie sieci neuronowych lub montowanie filmów wymaga potężnych maszyn, których zwykły użytkownik po prostu nie potrzebuje - mówi Piotr Fabiański z Infonet Projekt.

 

Bezpieczeństwo danych a home office

Kolejnym ważnym aspektem pracy zdalnej są cyberzagrożenia. Z danych firmy Dataprot wynika, że każdego dnia wykrywanych jest 350 tysięcy nowych złośliwych programów.

- Firmy mają do dyspozycji wyszkolonych administratorów, infrastrukturę i środki. Pracownik ma swój własny komputer i wiedzę, lecz trudno wymagać, by każdy był specjalistą od cyberbezpieczeństwa - podkreśla Fabiański. - W epoce RODO i wysokich kar za wycieki danych jest to szczególnie istotne.

 

Bezpieczna praca zdalna – wirtualny pulpit

Odpowiedzią na wyzwania home office jest technologia VDI (Virtual Desktop Infrastructure), którą porównać można do poczty firmowej, do której użytkownik ma dostęp z dowolnego komputera. Dzięki temu, każde przedsiębiorstwo może wprowadzić bezpieczny home office.

- W tym przypadku dostępna jest nie skrzynka mailowa, a cały służbowy komputer w oknie przeglądarki. Dzięki szyfrowanemu tunelowi połączenie jest bezpieczne, a użytkownik w praktyce pracuje na firmowej infrastrukturze, tyle, że z domu - tłumaczy Fabiański. - W podobny sposób pracowałby z biura, gdzie ten sam pulpit wyświetlony zostałby na maszynie należącej do pracodawcy.

Dzięki technologii VDI możliwe jest uniknięcie wycieków danych, gdyż żadne pliki nie są przechowywane na prywatnych maszynach użytkowników. Nie ma możliwości ich zgubienia czy udostępnienia przez pomyłkę znajomym. Praca zdalna w Internecie staje się dzięki temu nie tylko bezpieczna, ale i komfortowa.

- Dodatkowo zespół odpowiedzialny za bezpieczeństwo firmy cały czas monitoruje aktywność w sieci. Tym samym jest w stanie wcześniej wykryć anomalie i odpowiedzieć na ryzyko, co jest szczególnie istotne w tych niespokojnych i niestabilnych czasach - podsumowuje Piotr Fabiański.  

 

powrót >>